Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Až vyrostu, chci být dojičkou krav, aneb školka základ života!

Až vyrostu, chci se stát dojičkou krav a prodávat mléko, aby byli lidé zdraví. Má napsáno má dcerka v úvodu alba fotografií z ruské školky.

Pravděpodobně došlo k největšímu jazykovému nedorozumění v dějinách školky v našem ruském městě. Vidím to asi takto: „Djévuška, musíme ti tam něco napsat, nu, zbývá nám tady dojička...Ladna? Da?“

A moje dcerka, malinké, drobné stvoření, s pohledem laně čelící medvědovi řekla: „Da.“

A tak se začala utvářet její životní dráha, nicméně naštěstí má ambiciózní rodiče a ti ji nasměřují správným směrem.

„Třeba bys mohla být veterinářka, miláčku,“ navrhla jsem dcerce, „to má k těm kravám docela blízko.“

„Tak jo, maminko.“

Má druhá dcerka, která životem proplouvá s elegancí tygra-byla před určením své životní dráhy zvýhodněná delším pobytem v ruském sádiku, takže i lepším porozuměním ruštině-má v obdobném fotoalbu napsáno, že chce být vědkyní, protože chce objevovat nové věci.

„To by šlo, miláčku.“ Schválila jsem její volbu.

Syn ještě před životní rozhodnutí tohoto charakteru postaven nebyl, ale předpokládám, že by se vyslovil ve smyslu, že chce být drakem, Ninjou, Supermanem, dinosaurem anebo kosmonautem.

Když se nám jednoho krásného dne podařilo získat všechny důležité papíry k tomu, aby děti mohly chodit do ruského sádika, bouchli jsme večer šampáňo, protože tento výkon si to zasloužil. Nejenže hromada bumážek na zápis dětí -cizinců do státní školky, váží dvě tuny, ale ještě s těmi dvěmi tunami chodíte po celém městě a přilehlém okolí pro razítka. Vot, čím víc byrokracie, tím víc civilizace.

Slavnostně jsme pořídili holčičkám bačkůrky, cvičky, tenisky s bílou podrážkou, tenisky s černou podrážkou, modré trenýrky, bílé triko, šaty, mašle do vlasů, psací potřeby, pastelky, papíry obyčejné, papíry tvrdé, papíry barevné, guáž (taky jsem nevěděla, co to je), plastelínu, nůžky, lepidlo, ručníček, náhradní oblečení, hřeben, sponky, gumičky, atd., atd., atd.

Když jsem toto všechno sehnala ve dvojím provedení, po pár hodinách pobíhání různými obchody, podala jsem si u manžela oficiální žádost o dovolenou, kterou jsem byla ochotná strávit i na Sibiři.

Pak dcerky slavnostně nastoupily do školky. Pro jistotu byly od sebe odděleny a každá chodila do jiné třídy. Změkčilý systém, který panuje v našich, českých školkách, kdy jsou sourozenci společně a třídy jsou obecně věkově promíchané, v Rusku neexistuje.

Již při vstupu do sádika na vás dýchne příjemná atmosféra retro stylu. Vše je sice staré a malinko omšelé, ale jde vidět, že se všichni (zřejmě kromě ministerstva školství) snaží prostory sádika zkrášlit a zvelebit. Ovšem, kde nejsou dostatečné finance, ani snaha nic nezmůže, takže například toalety a umývárny byly v nepěkném stavu.

Zdi byly vymalovány veselými barvami, na stěnách visely fotografie dětí v různých fázích jejich sádikovského života, většinou ve sportovním oblečení pod nápisem: „Naše olympijské naděje.“

Obecně se na sport a výtvarnou, či taneční výchovu v ruském sádiku klade velký důraz. Ve srovnání s českým lemplovským přístupem ke sportu a ostatním mimoškolním aktivitám, je ruský dril rozhodně lepší. Na ruské ulici normálně nepotkáváte morbidně obézní lidi, natož děti. V ruské škole a sádiku jsou děti štíhlé a sportovní, samozřejmě se najdou výjimky, které to s konfjetkami a návštěvami McDonalda trochu přehánějí. Ano, západní životní styl je populární i v Rusku. Vot, civilizacija.

Nu, a co se v mládí naučíš, to ve stáří jako když najdeš. V hlubokém lese uprostřed našeho naukogradu, kde výjimečně nejsou medvědi, vlci ani komáři, potkáte tolik důchodců v teplákovce a větrovce s nápisem CCCP, jak sviští na běžkách, že vám to při vašem mírném „kardio“ tempíčku přivodí drobnou depresi.

Pak jsem, pod tíhou okolností, souhlasila s tím, že si mě agilní ruské matky, spravující whatsappové skupiny sádikovských tříd, přidají do party. A pak jsem zjistila, že ve chvíli, kdy tyto matky odevzdají děti do sádika, ihned vytahují smartfoun a vyměňují si informace a postřehy typu:

 „Matky! Ve fialové skříňce Kolji Nikitiče jsem měla uloženu sadu náhradních trenýrek s obrázky zvířátek. Proč jsem tuto sadu nalezla ve žluté skříňce Ilji Vladimiroviče?“

 A takto matky pokračovaly celý den až do chvíle, kdy si vyzvedávaly své děti. Brzy jsem se začala zajímat, kde a zda vůbec tyto ženy pracují, ale nikdy jsem nenašla odvahu se zeptat.

Záhy jsem přestala tyto informace číst, hlavně proto, že tempo whatsappových konverzací sádikovských matek jsem stíhala ještě hůř, než tempo průměrného ruského důchodce na běžkách. Není tedy divu, že jsem minula i některé důležité informace:

„Vaše dcera se dnes zůčastňuje olympiády mezi školkami a jako jediná nemá bílou halenku, červenou sukni a velkou bílou mašli do vlasů!“ Oznámila mi stroze učitelka-malé, kulaté postavy, milovnice ruských konfjet, která se na mě usmála vždy jen a pouze, když jsem na ni začala mluvit rusky a povedl se mi vtipný jazykový bonmot.

 „Stihnete to přinést do 9:55?“ Zeptala se.

Odevzdaně jsem přikývla, zborcená potem z přetopeného sádika a hanbou, že jsem dceři nezabalila do pytlíčku červenou sukni a bílou halenku, a že vlastně vůbec nevím o žádné olympiádě mezi sádiky. A pak jsem si dodala kuráž a řekla jsem malinko asertivním tónem: „A kde jsem to, pažálsta, měla zjistit? Nikde tady nemáte žádnou informaci.“ Koukla jsem významně na dveře a pak mávla rukou někam k nástěnce…

„Řekla jsme to Matce a ona to poslala na whatsapp,“ smetla mou stížnost učitelka. Slova Matka a Whatsapp pronesla tónem šamana v pralese, který zaklínáním a dýmem vyhání rakovinu z těla.

Pak do mě drsně žďuchla procházející ňaňa-pomocnice učitelek, která nosila jídlo a utírala podlahy, a které se všichni báli. Děti, rodiče i učitelky. Navzdory milé představě, kterou evokuje slovo ňaňa-chůvička, působila tato malá, postarší osoba dojmem Stalinovy sestry.

Občas mě na chodbě v sádiku smetla aktivní učitelka zpěvu a divadelní nauky, která se silou a energií hurikánu a obrovským entuziasmem připravovala s dětmi představení, kterých bylo k různým příležitostem dvě-tři za měsíc. Matky byly svolány whatsappem, namačkaly se v šatně před třídou, kde oblékly své ratolesti do svátečních šatů s volány a krajkami, chlapce do dětského smokingu. Nakonec učesaly svým dcerám složité účesy.

„Dej mi hřeben,“ houkl na mě manžel, když se chystal dcerce uplést složitý cop ve dvou liniích kolem dokola hlavy.

„Nemám.“ Odmítla jsem šmahem jeho žádost, načež se významně rozhlédl po šatně, kde Matky pletly už třetí řadu francouzského copu na „timošenkové způsob“.

„Stejně to z krátkých vlasů neupleteš, uzavřela jsem němou debatu a připla dcerce sponku s velkou bílou krajkovou růží, načechrala jí volány na šatech, přeleštila střevíčky a ztěžka jsem se zvedla z trpasličí stoličky před její skříňkou.

„Pašli,“ kývla jsem na manžela, který jen stěží rozdýchával, že jeho dcera nedodržela „hair code“.

Když jsme dorazili do sálu, kde už ve dvou řadách seděli tatínkové a babičky, všichni v bachylech, tak jsem si vzpomněla, že jsme si měli vzít bachyly. Usadili jsme se mezi ostatní, bosi, s nohama potupně složenýma někde v úkrytu pod židlí.

„Nasťa, Kaťja, pašli, pašli, saditěs sjudá!!! Vy nemáte návleky? Vot, tady si vemte, my jich máme plno, vemte si…“

Volala Matka, vedle které jsme seděli s manželem jen v ponožkách. Ještě nikdy jsem nikomu tak nezáviděla návleky na boty!

Představení se obvykle skládalo z písní a básní, na dané téma: Jaro, léto, podzim, zima, den matek, den babiček, den otců, den dědečků, den Pabědy, den Vladimira…a na úplný závěr docházky ve školce, tzv. Vypusknyj, při kterém děti dostanou diplomy, drobné dárky (v případě dcerky to byl budík z Fixprice „vše za 90 rublů“, který fungoval asi dvě hodiny), konfjety a památné fotoalbum.

Ruský sádik je kouzelné místo, plný barev a vůní. Hierarchie je tam zcela jasně daná: Ředitelka, pak Stalinova ňaňa a pak učitelky. S velkým uznáním vzpomínám na energickou, vysokou učitelku zpěvu a tance a na její malinkou, drobnou, krásnou a moc milou kolegyni. Obě svou práci dělaly s láskou a energií. Stalinova ňaňa byla postrachem, ale děcka aspoň poslouchala a nešpinila podlahu víc, než je nutné. Mladší paní učitelka, modelkovského vzezření, dělala radost hlavně tatínkům, a starší paní učitelka, vybavena letitým nadhledem a zkušenostmi, se moc nesmála, ale ta pocházela z Kimer, což hodně vysvětluje.

"Až vyrostu, chci se stát dojičkou krav..."

 

Autor: Lucie Jančíková | úterý 16.2.2021 14:31 | karma článku: 35,08 | přečteno: 1515x
  • Další články autora

Lucie Jančíková

Dítě ani ponožkou neuhodíš, aneb komunismus opravdu nefunguje

Nedělní rána osamělé matky se třemi malými dětmi bývají hektická, pracovní, nervově a fyzicky náročná, podněcující a podle nálady matky buď kreativní, nebo tyranská.

18.9.2022 v 10:55 | Karma: 25,87 | Přečteno: 1022x | Diskuse| Cestování

Lucie Jančíková

Kterak blahodárně využít dětskou pracovní sílu

Dnes při pohledu z okna vidím, že letošní léto začíná být pomalu minulostí, vítr a lehký podzimní deštík panují na naší zahradě a na průzračné hladině bazénu se vyrýsoval podzimní design, vytvořený z drobných březových lístků.

4.9.2022 v 10:06 | Karma: 24,68 | Přečteno: 587x | Diskuse| Cestování

Lucie Jančíková

Sláva hrdinům, našim učitelům!

Když máte na pár dní opušťák (od čehokoliv,co nutně potřebuje vaši přítomnost a prvotřídní servis) a náhodou brouzdáte internetem-pracovně samozřejmě, může se vám stát, stejně jako mně, že natrefíte na něco...

8.7.2022 v 20:37 | Karma: 0 | Přečteno: 745x | Diskuse| Ostatní

Lucie Jančíková

O spánku, mikrokosmu a kvalitě ruských tanků...

Když vše děti trochu povyrostou, stáváte se často svědkem hodně zajímavých událostí. Někdy máte pocit, že se život nějak zrychlil, jako byste byli součástí dokumentárního filmu, kde na jednu houbu, nebo semínko stromu, nebo larvy

12.6.2022 v 17:56 | Karma: 27,72 | Přečteno: 822x | Diskuse| Cestování

Lucie Jančíková

Rusové se diví, aneb "předspeciálněoperační ceny"

Jestli jste zrovna v období mezi dvacítkou a třicítkou a těšíte se z každého nového slunečného dne, který vám nezkalí žádná bouřka ani mráček, ani tajfun, ani větříček, ani kaluž, ani bláto...

21.5.2022 v 17:51 | Karma: 42,34 | Přečteno: 13984x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

  • Počet článků 39
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3279x
Život mi asi před deseti lety přihrál do cesty jednoho zajímavého člověka, pořídila jsem si s ním tři děti, a přestože jsem vždy jazykově inklinovala spíše k francouzštině a angličtině, tak jsem docela důvěrně poznala Rusko, jehož svéráznou jedinečnost jsem si svým způsobbem zamilovala. Však asi ne náhodou, již dávno před tím, než jsme tam na nějakou dobu zakotvili, byla mou oblíbenou knihou Mistr a Markétka.

Jsem pozorovatelka a většina věcí, co se mi děje sice vypadá normálně, ale ve skutečnosti je to sranda a tak o tom píšu. A pokud by někoho zajímalo, jak přežít např. ruské školství, ruské zdravotnictví, ruskou restauraci, hotel, obchod atd., tak o tom píšu. Nebo jak ve skutečnosti vypadají ruské ženy, dívky a muži, jaké to je v ruském vlaku, na ruském trhu, kdo prodává nejlepší ovoce a zeleninu, jak ve skutečnosti vypadá ruská rybalka anebo jak moc Rusové běžkují, tak o tom píšu. A bývá to sranda.

Seznam rubrik