Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Hadi, autobusy a pavučinky...aneb 1+1

Rok s rokem se sešel a jsme stále v kovidové krizi a zavření doma. Blbá nálada se prohloubila. „Maminko, já jsem strašně unavená.“ Prohlásí dcerka, asi tak deset minut poté, co vylezla z postele.

Zatínám zuby, abych neřekla, nebo neudělala něco, čeho bych pak hořce litovala. „Maminko, jsem strašně unavená a nemůžu prostě uvěřit tomu, že mám dneska angličtinu.“

A já nemůžu zase uvěřit tomu, že musím oprášit matematiku z první a třetí třídy, že musím být nejen láskyplná a starostlivá matka, ale také schopná, přísná, ale spravedlivá učitelka prvního stupně a mateřské školky, kuchařka, uklízečka, krotitelka psa... a to vše elegantně, s přehledem. A protože své děti nade vše miluji a chci pro ně to nejlepší, tak se opravdu snažím.

Ale už i Marie Terezie pochopila, jak moc je školní docházka důležitá, ačkoliv kdysi rodiče váhali posílat své děti do školy, zejména, když byl čas sklizně, nebo se muselo orat, ale dnes je situace trochu jiná.

„Mamííí, já mám hlad.“

„Mamííí, nejde se mi připojit.“

„Mamííí, nejde mi zvuk, obraz, nic…“

„Tatí“ mé děti volat momentálně nemůžou, protože tatínek pracuje v Rusku a vyřizuje tam důležitou věc: zápis dětí do školy, kde mají nejen živého králíčka na hraní (doufám, že ho pak nebudou pitvat při hodině přírodopisu), ale mají tam taky doopravdické, živé učitelky!

Rozhodně si ruskou cestu z koronakrize neidealizuji, v zásadě Rusové zvolili podobnou strategii jako Češi, co nejrychleji promořit obyvatelstvo, bez ohledu na ztráty-ekonomické, sociální, na životech-nicméně k tomu ještě vynalezli vakcínu a tu bez nějakých velkých cavyků aplikují. Jako první přišli na řadu zdravotníci a… světe div se, učitelé.

„Ano, paní učitelko, všechno odevzdám do bedýnky ve škole dneska dopoledne“, slyším jak moje dcerka slibuje do počítače něco, co já rozhodně nemůžu splnit. Za prvé proto, že jsem vůbec neměla v úmyslu se převlíct z pyžama, za druhé proto, že jsem vůbec neměla v úmyslu se učesat, za třetí proto, že dcerka nemá ani zdaleka splněny všechny úkoly a za čtvrté proto, že je zakázáno vyjíždět z obce. Tak proto. Člověk časem ztrácí chuť dodržovat režim: vstát, umýt se, učesat se, převlíct se, jít se psem, zapnout všechny počítače a tablety a zamořit si domácnost elektrickým zářením, uvařit snídani, oběd, večeři, poklidit byt, vyprat, vysušit, vyžehlit (vlastně žehlit nemusím, nikam nechodíme, vlastně ani prát nemusím), atd., atd.

Dodám si odvahu a vejdu do dětského pokoje, kde posbírám odpadky po mých třech dětech. Na chodidlo se mi přilepí zbytek včerejší večeře a druhé chodidlo si bolestivě pořežu o ztvrdlou kůrku chleba ze snídaně některého z předešlých dní. Do dětského pokoje odmítá jezdit už i náš robotický vysavač.

Piju pátý šálek kávy a zasněně se podívám na terasu, kde jsme v létě pořádali garden party bez roušek, a pozoruji psa, jak je do půlky těla obalený jarním bahnem. Vypadá jako polomáčená sušenka. Pes se na mě taky podívá a žalostně přilepí čumák na prosklené dveře. Pak s hrůzou zjišťuji, že jsme zmeškali školu. Jsme doma, nikam nechodíme a nedokážeme se včas připojit na on-line hodinu. To nevysvětlíš!

„Mamí, já mám hlad.“

Otevírám lednici, kde se mi vysmívá maso, které dnes musím uvařit. Maso se musí buď uvařit, nebo upéct, nebo usmažit. Přemýšlím, jestli ho nemůžeme sníst syrové. Jako příloha budou brambory, ale ty se musí oloupat a pak taky uvařit. Přemýšlím, co z toho zvládnou udělat mé děti. Je to jasné, dneska vaří (v rámci distanční předškolní výuky) oběd můj pětiletý syn, protože dcerky se musí učit hady,  pavučinky a autobusy podle matematiky profesora Hejného. A pak ještě nanosí dříví a zamete dvorek.

„Mamí, můžeme si něco pustit?“

„Mamí, já mám hlad… ale na něco sladkého!“

„Mamí, můžeme jít do obchodu?“

„Dáš nám kartu?“

Nevím, na co si vlastně stěžuju, hlady netrpíme, válka nezuří, je nám teplo, mám spolehlivé domácí pomocníky, třeba pračku, takže nemusím prát prádlo v blízké řece. Všechny mé blízké  a kamarády můžu vidět přes skype. Netflix funguje…

„Mám to, šu-šu.“  Zkompletuje dcerka anglické pexeso s obrázkem boty. S dětmi hrajeme hry a malujeme obrazy a spřádáme velké plány na dobu, až to všechno přejde.

„Maminko, já budu astronaut“, rozhoduje se nakonec můj syn. „Já prostě musím vidět, jestli to, co je tady v té knížce o kosmosu, je pravda! Ale pozor!“ Zamyslí se. „Jsou tam ty černé díry! A Daneček musí letět do kosmosu se mnou.“

„Proč, miláčku?“

„Protože on říká, že Země je placatá.“

„Vážně?“

„Jo, ale Země je přece kulatá, že jo?“

„Ano miláčku a až to skončí, tak ji pojedeme objevovat. Slibuju!“

Autor: Lucie Jančíková | pátek 5.3.2021 12:06 | karma článku: 0 | přečteno: 695x
  • Další články autora

Lucie Jančíková

Dítě ani ponožkou neuhodíš, aneb komunismus opravdu nefunguje

Nedělní rána osamělé matky se třemi malými dětmi bývají hektická, pracovní, nervově a fyzicky náročná, podněcující a podle nálady matky buď kreativní, nebo tyranská.

18.9.2022 v 10:55 | Karma: 25,87 | Přečteno: 1023x | Diskuse| Cestování

Lucie Jančíková

Kterak blahodárně využít dětskou pracovní sílu

Dnes při pohledu z okna vidím, že letošní léto začíná být pomalu minulostí, vítr a lehký podzimní deštík panují na naší zahradě a na průzračné hladině bazénu se vyrýsoval podzimní design, vytvořený z drobných březových lístků.

4.9.2022 v 10:06 | Karma: 24,68 | Přečteno: 588x | Diskuse| Cestování

Lucie Jančíková

Sláva hrdinům, našim učitelům!

Když máte na pár dní opušťák (od čehokoliv,co nutně potřebuje vaši přítomnost a prvotřídní servis) a náhodou brouzdáte internetem-pracovně samozřejmě, může se vám stát, stejně jako mně, že natrefíte na něco...

8.7.2022 v 20:37 | Karma: 0 | Přečteno: 746x | Diskuse| Ostatní

Lucie Jančíková

O spánku, mikrokosmu a kvalitě ruských tanků...

Když vše děti trochu povyrostou, stáváte se často svědkem hodně zajímavých událostí. Někdy máte pocit, že se život nějak zrychlil, jako byste byli součástí dokumentárního filmu, kde na jednu houbu, nebo semínko stromu, nebo larvy

12.6.2022 v 17:56 | Karma: 27,72 | Přečteno: 822x | Diskuse| Cestování

Lucie Jančíková

Rusové se diví, aneb "předspeciálněoperační ceny"

Jestli jste zrovna v období mezi dvacítkou a třicítkou a těšíte se z každého nového slunečného dne, který vám nezkalí žádná bouřka ani mráček, ani tajfun, ani větříček, ani kaluž, ani bláto...

21.5.2022 v 17:51 | Karma: 42,34 | Přečteno: 13986x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Strach z migrace i rebelie proti levici. Mladí Němci se přiklánějí k AfD

5. května 2024  20:15

Čekali byste, že mladí Němci volí hlavně Zelené nebo jiné levicové strany? Omyl Roste podíl těch,...

Méně teorie a faktů, více praktických znalostí. Blíží se reforma školních osnov

5. května 2024

Premium Ministerstvo školství chystá změnu toho, co a hlavně jak by se měli žáci na základních a středních...

Usnul za volantem a srazil lidi na chodníku. Pro ženu a dítě letěl vrtulník

5. května 2024  19:10,  aktualizováno  19:48

V Kostelní Lhotě na Nymbursku vjel v neděli odpoledne řidič osobního auta na chodník, kde srazil...

Čínský prezident přiletěl na návštěvu Francie. „Vítali“ ho naštvaní Tibeťané

5. května 2024  16:57,  aktualizováno  19:44

Do Paříže přiletěl čínský prezident Si Ťin-pching, který v pondělí zahájí dvoudenní státní návštěvu...

  • Počet článků 39
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3279x
Život mi asi před deseti lety přihrál do cesty jednoho zajímavého člověka, pořídila jsem si s ním tři děti, a přestože jsem vždy jazykově inklinovala spíše k francouzštině a angličtině, tak jsem docela důvěrně poznala Rusko, jehož svéráznou jedinečnost jsem si svým způsobbem zamilovala. Však asi ne náhodou, již dávno před tím, než jsme tam na nějakou dobu zakotvili, byla mou oblíbenou knihou Mistr a Markétka.

Jsem pozorovatelka a většina věcí, co se mi děje sice vypadá normálně, ale ve skutečnosti je to sranda a tak o tom píšu. A pokud by někoho zajímalo, jak přežít např. ruské školství, ruské zdravotnictví, ruskou restauraci, hotel, obchod atd., tak o tom píšu. Nebo jak ve skutečnosti vypadají ruské ženy, dívky a muži, jaké to je v ruském vlaku, na ruském trhu, kdo prodává nejlepší ovoce a zeleninu, jak ve skutečnosti vypadá ruská rybalka anebo jak moc Rusové běžkují, tak o tom píšu. A bývá to sranda.

Seznam rubrik