Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čím se v Rusku nenakazíte

S matematikou jsem měla vždycky problémy, narodila jsem se přibližně ve stejné době, kdy se v hlavě profesora Hejného rodila koncepce jeho neotřelé metody výuky matematiky hrou.

Pro mě matematika nikdy nebyla hra, spíš záhada, rébus, nesrozumitelná změť, která se zamotávala čím dál víc. 

Když jsme, jako expati v Rusku, museli dohánět učivo české školy, tak první a druhou třídu jsem s dětmi ještě zvládla, od třetí třídy s nimi dělá matematiku manžel. Dcera každou lekci s manželem (která má mimochodem frekvenci zhruba 90 minut co dva měsíce), začíná hrou na schovávanou. Dcera si buď schová sešit, nebo učebnici, nebo pravítko, nebo kružítko, nebo se, pro jistotu, schová celá. 

Naštěstí v přírodě většinou bývá vše spravedlivě vyváženo (pokud do toho nezasahuje element člověk), a tam, kde je jedna půlka slabá, bývá ta druhá silnější. Zaměřila jsem se tedy na posilování v oblasti mých znalostí, kde se dva konce přece jen občas střetnou. Jazyky. Po pravdě, taky to není vždycky úplná sláva a je to posilování na celý život! Nikdy nesmíte nic nechat ochabnout!

V životě jsem se stačila zevrubně seznámit se třemi jazyky. A věřte že každý z nich má své záludnosti!

Francouzštinu jsem se učila klasicky, nudně, přilepená v lavici nad knihou. Nic než dril! Taková nuda se nedá vydržet dlouho, jenže jak se naučit to neskutečné kvantum francouzských sloves? Jak si je zapamatovat a jak je správně používat? Mnohokrát mi ukápla slza na černobílý obrázek „Ajfelovky“…

S angličtinou to bylo podobné, dril nad učebnicí, kterou jsem nenáviděla.

Láska k jazykům se rodila pomalu a těžce. Poprvé v Anglii, ubytování v rodině, v úzkém dvoupatrovém, studeném anglickém domku, kde se spí v tlustém flanelovém pyžamu a hustých vlněných ponožkách, kde krb slouží pouze jako odkládací prostor na fotografie, a světe div se, angličtinou jsem se nenakazila!

Poprvé ve Francii, ubytování v rodině, v luxusní vile s velkou kuchyní a velkým, dubovým jídelním stolem uprostřed a velkými hrnky na kávu s mlékem a velkými sklenicemi na víno. Hostitelé byli naprosto „mignons“ ! Láska k francouzštině se zakořenila. Ale, světe div se, francouzštinou jsem se taky nenakazila, ani když jsem ve Francii byla delší dobu na stáži. 

Poprvé v Rusku, po pás ve sněhu, teplé kulichy, bundy do minus třiceti, kvalitní rukavice. Jinak zemřeš ! Ubytování ve starém paneláku se zalepenými dírami do stupaček, aby do bytu nelozili tarakani od souseda. V bytě přetopeno, absolutní nezávislost na přírodních zdrojích, bezbřehé plýtvání elektřinou, lahodné šampaňské a kaviár.

Jsem v Rusku už několik let a ještě pořád jsem se ruštinou nenakazila! Jak to?! 

Pomalu mi začalo docházet, že jazyk skutečně není mor, koronavirus, chřipka, tyfus ani tuberkulóza. Nelze se mu jen tak vystavit, zavřít oči a čekat, že vám prostoupí tělo a duši. Ne, tak to opravdu není!

Můžete pít „café au lait“ z baculatých hrnků, červené víno z baculatých sklenic, krmit se bagetou, plněným šnekem, kroasanem, plesnivým sýrem (který už z dálky svou vůní odradí všechny nezvané hosty)…Můžete trávit večery v příjemné hospůdce s pintou piva a k tomu si dát „Fish and Chips“, můžete jít do ruské bani, připít si vodkou s ruským vojákem, který zná Československo, protože ho v mládí chránil…inu, co bylo, bylo… Ale jazykem se jen tak nenakazíte. Musíte se ho učit!

Pokud tomu necháte volný průběh a skutečně vás cizí jazyk nějakým způsobem prostoupí, může to samozřejmě stačit, ale dopadne to například takto : v jednom nejmenovaném nákupním centru, v jednom nejmenovaném českém městě, na toaletě na mě křikla paní uklízečka : „děžte!“ a já nic. „Děžte, děžte!“ , rozčilovala se a já jsem pochopila, že říkala „běžte“. Takže, buď je to cizinka, která se nechala prostoupit češtinou, anebo Češka, jejíž rodiče zanedbali logopedickou péči. Jedno písmeno a já nerozumím. Špatná výslovnost a já nerozumím! Jak zničující poznání!

Čekala jsem dlouho a pořád nic…Bez slovíček větu nesestavíš, bez gramatiky větu nesestavíš, bez výslovnosti větu nevyslovíš. Pokud sestavíš a vyslovíš, může to být celé špatně a pokud si myslíš, že tě někdo opraví, tak neopraví. Za jazykovou výuku se dneska platí zlatem! Proč by to někdo dělal zadarmo? Anebo se to prostě nehodí.

Moji dceru, která se rusky naučila velice snadno (u dětí je to trochu jiný příběh, než u dospělých), musím přemlouvat, skoro uplácet, aby mě učila ruštinu. Skvělé! Porodila jsem si vlastní učitelku ruštiny. Život je někdy opravdu zajímavý. 

Ve chvíli, kdy jsem čelila již asi tisícímu nechápavému pohledu prodavačky, učitelky, servírky, číšníka, doktora, doktorky… a ve chvíli, kdy se má ruka opět zasekla, když měla vyplnit nezbytný formulář, jsem si řekla „a dost“! Vytáhla jsem učebnici s obrázkem kopulovitého kostela, papír tužku a driluju! Dva konce jednoho příběhu by se měly s blízkých týdnech, či měsících spojit a já bych měla konečně umět dobře rusky!

Pár tipů pro milovníky cizích jazyků: dnes už ani nemusíte vytáhnout paty z domova a můžete se nechat prostoupit jazykem v pohodlí, na gauči. Proč toho nevyužít? Internet nám nabízí angličtinu, francouzštinu, ruštinu, španělštinu, korejštinu jako na dlani. 

Poslouchejte. Filmy, seriály, zprávy, výuková videa. Výběr je obrovský! Škála je obrovská!

Mluvte. Sami se sebou, nebo se svým psem. Myslete v cizím jazyku. 

Pište. Příběhy, nápady, myšlenky, eseje, esemesky…

Drilujte. Naučte se naprosto perfektně několik vzorových vět a ty si opakujte dokola. Mozek si je zautomatizuje, stejně jako jízdu na kole.

Čtěte. I skladník ve šroubárně může číst Vergilia v originále!

Autor: Lucie Jančíková | sobota 20.11.2021 9:15 | karma článku: 34,53 | přečteno: 1742x
  • Další články autora

Lucie Jančíková

Dítě ani ponožkou neuhodíš, aneb komunismus opravdu nefunguje

Nedělní rána osamělé matky se třemi malými dětmi bývají hektická, pracovní, nervově a fyzicky náročná, podněcující a podle nálady matky buď kreativní, nebo tyranská.

18.9.2022 v 10:55 | Karma: 25,87 | Přečteno: 1022x | Diskuse| Cestování

Lucie Jančíková

Kterak blahodárně využít dětskou pracovní sílu

Dnes při pohledu z okna vidím, že letošní léto začíná být pomalu minulostí, vítr a lehký podzimní deštík panují na naší zahradě a na průzračné hladině bazénu se vyrýsoval podzimní design, vytvořený z drobných březových lístků.

4.9.2022 v 10:06 | Karma: 24,68 | Přečteno: 587x | Diskuse| Cestování

Lucie Jančíková

Sláva hrdinům, našim učitelům!

Když máte na pár dní opušťák (od čehokoliv,co nutně potřebuje vaši přítomnost a prvotřídní servis) a náhodou brouzdáte internetem-pracovně samozřejmě, může se vám stát, stejně jako mně, že natrefíte na něco...

8.7.2022 v 20:37 | Karma: 0 | Přečteno: 745x | Diskuse| Ostatní

Lucie Jančíková

O spánku, mikrokosmu a kvalitě ruských tanků...

Když vše děti trochu povyrostou, stáváte se často svědkem hodně zajímavých událostí. Někdy máte pocit, že se život nějak zrychlil, jako byste byli součástí dokumentárního filmu, kde na jednu houbu, nebo semínko stromu, nebo larvy

12.6.2022 v 17:56 | Karma: 27,72 | Přečteno: 822x | Diskuse| Cestování

Lucie Jančíková

Rusové se diví, aneb "předspeciálněoperační ceny"

Jestli jste zrovna v období mezi dvacítkou a třicítkou a těšíte se z každého nového slunečného dne, který vám nezkalí žádná bouřka ani mráček, ani tajfun, ani větříček, ani kaluž, ani bláto...

21.5.2022 v 17:51 | Karma: 42,34 | Přečteno: 13984x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  14:05

Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 39
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3279x
Život mi asi před deseti lety přihrál do cesty jednoho zajímavého člověka, pořídila jsem si s ním tři děti, a přestože jsem vždy jazykově inklinovala spíše k francouzštině a angličtině, tak jsem docela důvěrně poznala Rusko, jehož svéráznou jedinečnost jsem si svým způsobbem zamilovala. Však asi ne náhodou, již dávno před tím, než jsme tam na nějakou dobu zakotvili, byla mou oblíbenou knihou Mistr a Markétka.

Jsem pozorovatelka a většina věcí, co se mi děje sice vypadá normálně, ale ve skutečnosti je to sranda a tak o tom píšu. A pokud by někoho zajímalo, jak přežít např. ruské školství, ruské zdravotnictví, ruskou restauraci, hotel, obchod atd., tak o tom píšu. Nebo jak ve skutečnosti vypadají ruské ženy, dívky a muži, jaké to je v ruském vlaku, na ruském trhu, kdo prodává nejlepší ovoce a zeleninu, jak ve skutečnosti vypadá ruská rybalka anebo jak moc Rusové běžkují, tak o tom píšu. A bývá to sranda.

Seznam rubrik