Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Takové normální ruské historické město

Když je váš manžel dobrodruh, který miluje přírodu se vším, co mu může nabídnout (vedro i mráz, písek i sníh, vodu i poušť, hory i doly, lesy i stepi, medvědy i komáry…)

a k tomu je vědec, a dostane nabídku jet na několik let do Ruska, tak i přesto, že je Čech jako poleno (a těžko se vzdává českého piva a klobásy), tak neváhal ani vteřinu, a mě postavil před hotovou věc. „Budeme žít v Rusku! Sbal děcka a jedem. Ty jsi na mateřské, ty můžeš být, kde chceš!"

Protestně jsem vytáhla z knihovničky Solženicyna a zamávala jsem s ním před manželem: "toto si přečti!" Ale nepomohlo to.

A nyní, když si manžel pořídil svou vysněnou Buchanku, svou železnou královnu, pojízdný stan, tank i limuzínu v jednom, opatřil do ní záclonky a kobereček, polštářky i peřinky, nebylo vyhnutí a jelo se to zajezdit. Už si přesně nevzpomínám, jestli zrovna bylo jaro, nebo podzim (to v Rusku poněkud splývá), ale když nad tím tak přemýšlím, bylo nejspíš brzké jaro, protože sníh byl špinavý, rozmočený a všude se válely psí exkrementy (Rusové po svých psech na ulici zásadně neuklízí!). Zkrátka a dobře, kulisy na první výlet Buchankou byly zcela dokonalé. 

“Pojedeme do Kimer.” Prohlásil vesele můj choť. “Sbal děcka, svačinu a jedem.” 

“A horký čaj.” Zabrblala jsem si potichu.

“A termosku horkého čaje.” Zavelel manžel ze skříně, kde se v čemsi přehraboval. Nutno dodat, že od doby, co máme Buchanku, se pořád v něčem přehrabuje. Zajímalo by mě, jestli vůbec chodí do práce.

“Co je Kimri a kde to je?” 

“Město, uvidíš, je to v Tverské oblasti, a jsou to ty Kimri”. Pochechtával se můj manžel, protože věděl moc dobře, co jsou Kimri a jaké tam jsou cesty. 

A tak jsem sbalila děti, péřovky, náhradní rukavice, ponožky, boty, šály, čepice, dvě deky, tři termosky s čajem (jedna s čajem s rumem-pro jistotu), jeden velký bochník chleba, tři jabka, kus salámu, jednu lahev šampaňského (pro jistotu, jistotu) a jeden balík papírových kapesníků.

Pak jsme vyrazili do Kimer.

V Rusku je mnoho zvláštností, jedna z nich je například to, že to, co my, v EU, považujeme za polní cestu, je v Rusku považováno za normální silnici. Dlužno dodat, že to začíná už v Lotyšsku. A jakmile se na takové cestě ocitnete zrovna na začátku jara, kdy je všechno tak nějak rozbředlé, a máte normální auto (rozuměj, ne čtyřkolku), pak jste v háji jak Baťa s dřevakami. Naše buchanka čtyřkolka je (normálně fakt dobrá ruská čtyřkolka…) a tak jsme se polňačkami první třídy dostali do Kimer.

Měla jsem otlučenou prdel, lehkou otravu benzínovými zplodinami a roztřepaná jsem byla tolik, že například napít se toho čaje s rumem bylo absolutně vyloučeno. Blinkala jsem jen jednou, když jsem si neuváženě sedla do protisměru jízdy. Lahev se šampaňským zůstala neotevřená, nějak jsem měla pocit, že není moc co oslavovat...Mé děti si vesele užívaly každý hrbol a díru na silnici (jsou ještě ve věku, kdy si dokážou užívat i silné turbulence v letadle), a pak je uspaly zplodiny z benzínu, takže byl na chvíli klid. 

Kimri je město zaslíbené (kromě Lenina) například filmařům z Ameriky, kteří natáčejí válečný biják, protože ušetří velké výdaje za kulisy. Měla jsem pocit, že všechny domy mají jen jednu stranu. Jediné, co mělo všechny čtyři strany byly paneláky, tipla bych si, že tak zhruba z Brežněvovy éry, takže nic moc. Co bylo starší, například něco, co trochu připomínalo zámek, bylo k uzoufání rozpadlé. Těžko si představit onu zašlou krásu, která v Kimrách panovala před pěti sty lety. (V rámci objektivní spravedlnosti musím objasnit, že Kimri je historické město, které by v současné době mělo projít jakoustakous rekonstrukcí-jak to dopadne a jestli na to zbydou peníze-to uvidíme časem-snad.)

Prošli jsme se po malebném nábřeží s vyhlídkou na malebný bombardér z druhé světové války a došli jsme se až na náměstí, kde se pod sochou Lenina konaly trhy. Strašně se mi tam líbily ručně vyšívané válenky, v přepočtu asi za tři tisíce korun!!! Tak jsme si koupili jen oříšky a sedli si na lavičku. Děti se koulovaly a honily holuby.

“Tak jak se ti tu líbí?” Zeptal se mě manžel, a při těchto slovech pohotově otevíral šampaňské, odněkud vykouzlil skleničky, nalil a ještě dokázal rozbalit oříšky.

“Miláčku”, usmála jsem se na něj a elegantně usrkla sektu (no dobře, možná úplně tak elegantní jsem nebyla), “co ti mám na to říct, vzal jsi mě nejpříšernějším autem na světě do nejpříšernějšího města na světě v nejpříšernějším počasí na světě.” Miláčkovi trochu ztuhl úsměv na rtu, ale nevzdával to a dolil mi skleničku. “Jestli mě chceš opít, aby se mi tu líbilo, tak to ani nezkoušej, nemáš šanci.” 

“Neboj, však tu Buchanku máme jen na ježdění tady po Rusku.” Ubezpečil mě můj manžel, viditelně v klidu, protože moc dobře věděl, že to není pravda.

 

Kimri
Kimri
Kimri
Kimri

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Lucie Jančíková | čtvrtek 21.1.2021 18:50 | karma článku: 34,15 | přečteno: 1714x
  • Další články autora

Lucie Jančíková

Dítě ani ponožkou neuhodíš, aneb komunismus opravdu nefunguje

Nedělní rána osamělé matky se třemi malými dětmi bývají hektická, pracovní, nervově a fyzicky náročná, podněcující a podle nálady matky buď kreativní, nebo tyranská.

18.9.2022 v 10:55 | Karma: 25,87 | Přečteno: 1023x | Diskuse| Cestování

Lucie Jančíková

Kterak blahodárně využít dětskou pracovní sílu

Dnes při pohledu z okna vidím, že letošní léto začíná být pomalu minulostí, vítr a lehký podzimní deštík panují na naší zahradě a na průzračné hladině bazénu se vyrýsoval podzimní design, vytvořený z drobných březových lístků.

4.9.2022 v 10:06 | Karma: 24,68 | Přečteno: 588x | Diskuse| Cestování

Lucie Jančíková

Sláva hrdinům, našim učitelům!

Když máte na pár dní opušťák (od čehokoliv,co nutně potřebuje vaši přítomnost a prvotřídní servis) a náhodou brouzdáte internetem-pracovně samozřejmě, může se vám stát, stejně jako mně, že natrefíte na něco...

8.7.2022 v 20:37 | Karma: 0 | Přečteno: 746x | Diskuse| Ostatní

Lucie Jančíková

O spánku, mikrokosmu a kvalitě ruských tanků...

Když vše děti trochu povyrostou, stáváte se často svědkem hodně zajímavých událostí. Někdy máte pocit, že se život nějak zrychlil, jako byste byli součástí dokumentárního filmu, kde na jednu houbu, nebo semínko stromu, nebo larvy

12.6.2022 v 17:56 | Karma: 27,72 | Přečteno: 822x | Diskuse| Cestování

Lucie Jančíková

Rusové se diví, aneb "předspeciálněoperační ceny"

Jestli jste zrovna v období mezi dvacítkou a třicítkou a těšíte se z každého nového slunečného dne, který vám nezkalí žádná bouřka ani mráček, ani tajfun, ani větříček, ani kaluž, ani bláto...

21.5.2022 v 17:51 | Karma: 42,34 | Přečteno: 13986x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Z uprchlíka agentem. Šapošnikov sehrál při výbuchu ve Vrběticích klíčovou roli

9. května 2024

Premium Jakou roli hrál ve výbuchu muničního skladu ve Vrběticích bývalý ruský voják Nikolaj Šapošnikov? O...

Rusko bombarduje civilní cíle a chlubí se tím. Nechutné, říkají Ukrajinci

9. května 2024

Premium Záporoží (od zpravodajů iDNES.cz) Areál stavební firmy v Záporoží nacházející se jen dva kilometry od centra města zasáhla raketa...

Severní Makedonie zvolila novou prezidentku. Předchůdce uznal porážku

8. května 2024  22:19,  aktualizováno  22:35

Severomakedonský prezident Stevo Pendarovski uznal porážku ve středečním druhém kole prezidentských...

Izrael otevřel přechod Kerem Šalom, pomoc se k civilistům přesto nedostává

8. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:28

Do Pásma Gazy ve středu přes klíčové hraniční přechody na jihu oblasti nepřicházela žádná...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 39
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3279x
Život mi asi před deseti lety přihrál do cesty jednoho zajímavého člověka, pořídila jsem si s ním tři děti, a přestože jsem vždy jazykově inklinovala spíše k francouzštině a angličtině, tak jsem docela důvěrně poznala Rusko, jehož svéráznou jedinečnost jsem si svým způsobbem zamilovala. Však asi ne náhodou, již dávno před tím, než jsme tam na nějakou dobu zakotvili, byla mou oblíbenou knihou Mistr a Markétka.

Jsem pozorovatelka a většina věcí, co se mi děje sice vypadá normálně, ale ve skutečnosti je to sranda a tak o tom píšu. A pokud by někoho zajímalo, jak přežít např. ruské školství, ruské zdravotnictví, ruskou restauraci, hotel, obchod atd., tak o tom píšu. Nebo jak ve skutečnosti vypadají ruské ženy, dívky a muži, jaké to je v ruském vlaku, na ruském trhu, kdo prodává nejlepší ovoce a zeleninu, jak ve skutečnosti vypadá ruská rybalka anebo jak moc Rusové běžkují, tak o tom píšu. A bývá to sranda.

Seznam rubrik